Added Content = Added Value

The conference in Mallorca

Daily update - April 6, 2018

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MAS
 

"I'd like to welcome you to Palma de Mallorca, the city hosting the first edition of MAS and thus positioning itself as an international reference point for added content on the big screen."
This morning it was with these words that Pedro Barbadillo, Director of the Mallorca Film Commission, welcomed participants at the Conference addressing players in the sector, in the context of Mallorca Arts on Screen, the first festival and competition devoted to the artistic and cultural content that movie theatres are able to offer an increasing number of spectators, thanks to digitization.
The fact that this is a reality which is not only growing considerably but also capable of bringing new audiences into cinemas is proved both by statistics and by the experience of cinemas particularly involved in this innovative sector.  Elisabetta Brunella, Secretary General of MEDIA Salles, showed that since 2010 box office for added content on three large markets like Italy, France and the United Kingdom, has increased more than 300% over a period of seven years. From the theatres' point of view, the Cines Van Dyck of Salamanca, the Piccolo Teatro of Padova and the Corvin Cinema of Budapest explained the strategies that make it possible to enter the group that Giovanni Cozzi, Director of MAS, defined as the Club 150+, or those screens that record an average of over 150 spectators for every screening.
 
From the accounts given by these exhibitors it emerged that a sound knowledge of the public and its increasingly diversified interests is the basis for proposing “tailor-made” content.  What can be of help to cinemas not wishing to limit themselves to standard programming?  Marketing strategies conceived especially for cultural and artistic content - as explained by Ben Johnson of Gruvi - or more and more sophisticated technological innovations: for example, the subtitling system available directly on the spectator's smartphone, presented by Seneit Debese of Greta and Starks, or the new Streamer by Cinemeccanica, a Theatre Management System so flexible that it also includes a touchscreen which can be activated by the spectators themselves, in a new concept of cinemas housing small, but also super-technological VIP auditoriums bookable using an app by those who wish for an exclusive programme.
The first day of MAS, which comes into being in the same year dedicated by the European Union to our cultural heritage, concluded with the presentation of the Europa Award. This acknowledgement went to the British Museum's production “Pompeii”, conceived to publicize the exhibition organized with the cooperation of the Archeological superintendency of Naples and Pompeii, which has become the model for a series of contents bringing Europe's rich artistic and cultural heritage to the world at large.

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Vi do il benvenuto a Palma di Maiorca, la città che, ospitando la prima edizione del MAS, si pone come il punto di riferimento internazionale per i contenuti aggiuntivi sul grande schermo."
Con queste parole Pedro Barbadillo, Direttore della Mallorca Film Commission, ha salutato stamani i partecipanti alla Conferenza che si rivolge agli operatori del settore, nell'ambito del Mallorca Arts on Screen, il primo festival e il primo concorso dedicati ai contenuti artistici e culturali che le sale, grazie alla digitalizzazione, possono proporre a un numero di spettatori sempre più vasto.
Che si tratti di una realtà non solo in forte crescita ma capace di portare al cinema un pubblico aggiuntivo, lo hanno provato sia i dati statistici sia l'esperienza di cinema particolarmente impegnati in questo ambito innovativo.
Elisabetta Brunella, segretario generale di MEDIA Salles, ha infatti mostrato che, dal 2010, gli incassi dei contenuti aggiuntivi in tre grandi mercati europei come Italia, Francia e Regno Unito, nell'arco di sette anni sono cresciuti di oltre il 300%. Sul fronte invece delle sale, i Cines Van Dyck di Salamanca, il Piccolo Teatro di Padova e il Corvin di Budapest hanno illustrato con quali strategie si possa entrare in quel gruppo che Giovanni Cozzi, Direttore del MAS, ha definito il Club 150+, ovvero degli schermi che per ogni proiezione di contenuti aggiuntivi totalizzano in media oltre 150 spettatori.
 
Dalle testimonianze di questi esercenti è emerso come la conoscenza del pubblico e dei suoi interessi sempre più diversificati sia la base per una  proposta di contenuti "su misura". Che cosa può venire in aiuto alle sale che non vogliano limitarsi a una programmazione standard?   Strategie di marketing pensate ad hoc per i contenuti culturali ed artistici - come ha spiegato Ben Johnson di Gruvi - o innovazioni tecnologiche via via più sofisticate: per esempio il sistema di sottotitolaggio disponibile direttamente sullo smartphone dello spettatore, presentato da Seneit Debese di Greta und Starks, o il nuovo Streamer di Cinemeccanica, un Theatre Management System così flessibile da comprendere anche un touch screen azionabile dagli spettatori stessi, nei cinema di nuova concezione che comprendono piccole ma supertecnologiche sale Vip prenotabili con un app da coloro che desiderino un programma in esclusiva.

La prima giornata del MAS, nato proprio nell'anno che l'Unione Europea dedica al patrimonio culturale, si è conclusa con la consegna del premio Europa.  Questo riconoscimento è andato alla produzione del British Museum "Pompei" che, ideata per divulgare la mostra organizzata con la collaborazione della Soprintendenza Archeologica di Napoli e Pompei, è diventato il modello per una serie di contenuti che portano nel mondo la ricchezza artistica e culturale europea.

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